Om Moderaterna

Här kan du läsa mer om vårt parti

Moderaterna är Södertäljes näst största parti. Sedan hösten 2022 styr vi kommunen tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Något märkligt kan tyckas, att Moderaterna styr med Socialdemokrater och Miljöpartister, men vi ska förklara varför.

Turerna efter valet 2022

Maktskiftet

När valresultatet stod klart natten mot den 12:e september förra året var Moderaterna den stora vinnaren i Södertälje. Vi ökade med totalt 1,68% vilket var den största ökningen bland alla partier i kommunen och den största ökningen för Moderaterna i hela Stockholms län.

När valnatten passerat påbörjades förhandlingarna med de andra partierna och den 22 september presenterades ett nytt styre med Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna. Ett historiskt borgerligt maktskifte, efter 32 år av socialdemokratiskt styre.

Skjutningarna och den spretiga majoriteten

De kommande dagarna och veckorna efter valet i Södertälje kom att bli de mörkaste på flera år i kommunen. Flertalet mord och skjutningar avlöste varandra och gängvåldet nådde nya hemska nivåer. I hela landet, i varje tidning och nyhetssändning pratades det om våldet i Södertälje som kommit åter.

Inför kommunfullmäktiges sammanträden den 17 oktober blossade nyheten upp om en intern strid inom ett av de mindre samarbetspartierna i den nya koalitionen. Nyheten om ömsesidiga polisanmälningar, hot och trakasserier fyllde fullmäktigesalen. Det var även där inne som det politiska läget skulle ändras, igen. Med stöd av två politiska vildar från Kristdemokraterna, som brutit med sitt forna parti, förklarade Socialdemokraterna att man bildat ett nytt styre tillsammans med Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet – en splittrad och spretig majoritet.

Stabilitet i en orolig tid

Efter veckorna med våldsvågor och politiskt kaos kändes, för många, en enorm ilska och besvikelse. Våldet hade återigen brett ut sig på kommunens gator, oskyldiga skadats och mördats, och de ansvariga politikerna ägnade sig åt politisk satir. Denna uppfattning delades även av tre av kommunens åtta partier.

Tillsammans, för våra invånares och kommunens bästa samt för att skapa stabilitet de kommande fyra åren, bestämde sig Moderaterna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet att samarbeta och bilda ett nytt majoritetsstyre för Södertälje. Samarbetet bildades kring den gemensamma uppfattningen och uppgiften att stävja den organiserade brottsligheten och stänga den ute från kommunen. Samtliga tre partier beslutade att lägga undan de ideologiska skillnaderna och gå samman för det som betyder mest; våra invånares trygghet och utveckling.

Under det året som gått har det nya styret genomfört flera stora och nödvändiga reformer för att få Södertälje att fungera bättre och för våra invånare att trivas bättre i sin kommun. Vi vill mycket mer, och vi kommer inte vara nöjda fören Södertälje är en friare, säkrare och bättre plats att leva på.

Läs mer om vad vill vill göra nedan

Vår politk

Södertäljeföreningen och Moderata Ungdomsförbundet

Moderaterna i Södertälje består av vår lokala partiförening samt Moderata Ungdomsförbundet i Södertälje. Vår lokalförening, Södertäljeföreningen, har hand om hela vår lokala organisation, medlemsvård, ekonomi och kampanjer.

Föreningens styrelse väljs av årsmötet varje år och leds av Daniel Thepper.